divendres, 27 d’abril del 2012

DESMUNTANT EL TÒPIC DE LA LIBERALITZACIÓ HORARIA DEL COMERÇ


El mot tòpic designa aquella expressió trivial emprada sistemàticament en el mateix sentit. La societat és plena de clixés: país de toros, sol i flamenc; totes les guapes són estúpides; els negres la tenen gran; els catalans son avars; a Andalusia ningú treballa... Un munt de descripcions que responen a generalitzacions molt simplistes i amb nul·la o escassa base científica que gairebé tots hem emprat en una o altra ocasió.
Últimament la frase, que un estudi converteix en farsa, “la liberalització d’horaris comercials comportaria creixement econòmic i creació de llocs de treball”, hauria de ser declarada candidata a entrar en aquesta llarga llista de tòpics. Una comparació sobre l’impacte de la crisi en el comerç de Catalunya, Madrid i la resta d’Espanya desmunta l’argument i obre les suposicions sobre els veritables motius d’una decisió com aquesta.
Les dades, sempre segons la Confederació de Comerç de Catalunya (CCC), semblen contundents: entre el 2008 i el 2010 la pèrdua de negoci a Espanya és del 8%, a Catalunya del 4,91% i a Madrid del 17,34%; el tancament de locals comercials segueix la mateixa tendència: a Catalunya en aquest període baixada de persianes del 2,94% de locals; a Madrid el 7,97%; finalment en llocs de treball, Madrid ha perdut el 13,7% d’ocupació mentre que Catalunya només el 0,1%. Aquests números refusen els arguments més utilitzats per a la seva aplicació.
Ni aporta més negoci, ni crea més ni millor ocupació. I el que ens hem de preguntar és, a quins interessos respon aquesta suposada necessitat? D’una banda el poder i interessos de les grans multinacionals i cadenes del comerç semblen ser molt presents amb la finalitat d’imposar un model comercial que els afavoreixi i signifiqui la major destrucció de petit comerç possible assolint la major quota de mercat. D’altra, la suposada necessitat de temps per dedicar a les compres d’una ciutadania mancada de suficient informació del veritable canvi en el model de ciutat implícita en una decisió com aquesta.
A ben segur aquest és un debat obert d’interessos creuats i posicions diverses de difícil consens. Però aquí no estem tan sols proposant un canvi de model comercial; estem abocant per un canvi de model social i d’estructura de ciutats. I a mi personalment la proposta de les multinacionals pels noms anglesos, la monotonia dels locals i el passeig, el tracte generalista enfront del personal, el desarrelament del compromís comercial envers l’entorn i la precarietat dels llocs de treball, no m’agrada.
Millor seria per fer créixer el sector, una bona política administrativa amb menys traves i més àgil o crèdits tous.
Salut

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada

Tan sols demano respecte, educació i tolerància.